Vyberte stranu

Edukačné úlohy s kartičkami
TROCHA INAK

Edukačné úlohy patria medzi aktivizujúce vyučovacie metódy a súčasne slúžia na fixáciu preberaného učiva. Cieľom týchto edukačných úloh je stimulovať zvedavosť dieťaťa a vyvolávať v ňom záujem po informáciách. Edukačné úlohy napomáhajú zdokonaľovať zmyslové vnímanie, vizuomotoriku, grafomotoriku, rozvoj reči, jazyka a komunikácie alebo matematické schopnosti.

Pri realizácii nasledovných edukačných úloh dochádza pomocou vizuálnej techniky učenia k efektívnemu podvedomému vnímaniu tvarov písmen alebo číslic, ktoré sa nachádzajú na edukačných kartičkách a v prípade číslic sa zároveň aktivuje schopnosť dieťaťa rozlišovať kvantitatívnu hodnotu čísel.

 

Ako chutí J

Ako chutí J

Táto edukačná úloha je zameraná na rozvíjanie zmyslov a spoznávanie písmena J. Pripravíme si edukačné kartičky a jahody. Z krabičky vyberieme kartičku s písmenom J ako Jahoda a následne prejdeme k oboznamovaniu sa s písmenom J pomocou: SLUCHU: dieťa pomenuje ilustráciu, čo sa na nej nachádza – upriamime pozornosť na zvukovú zhodu písmena J a prvej hlásky slova Jahoda ZRAKU: dieťa si vizuálne spojí samotný tvar písmena J s ilustráciou Jahody – táto vizuálna technika učenia je umožnená len vďaka vizuálnej zhode tvaru písmena a ilustrácie, (prirodzenou súčasťou ilustrácie Jahody je samotné písmeno J) CHUTI: dieťa ochutná jahody a opíše ich chuť – pre zintenzívnenie zmyslov si dieťa môže zatvoriť oči ČUCHU: dieťa si privonia k miske s jahodami a opíše ich vôňu – pre zintenzívnenie zmyslov si dieťa môže zatvoriť oči HMATU: dieťa skúma prstami drsný povrch jahody a jej jednotlivé semienka na povrchu, následne opíše čo cíti Čím viac zmyslov dieťa zapojí do ...
Život motýľa

Život motýľa

Vnímanie prírody Pripravíme si plastelínu, listy rastlín, edukačnú kartičku M ako Motýľ. Dieťa sa najskôr oboznámi s ilustráciou na kartičke a pomenuje čo sa na kartičke nachádza. Potom sa dieťaťa opýtate:“ Vieš ako prichádzajú motýle na svet?“ Ak nie, teraz Ti vyrozprávam motýlí životný príbeh. Položíme pred seba edukačnú kartičku s motýľom a začneme rozprávať nižšie uvedený text, pričom názorne z plastelíny modelujeme to o čom rozprávame… až budeme mať pred sebou vymodelovaný celý životný cyklus motýľa. Následne dieťa vyzveme, aby nám pomohlo a budeme spoločne z plastelíny modelovať ďalšie vajíčka, húseničky a kukle pričom, nám dieťa voľne prerozpráva to, čo si zapamätalo o motýľoch. Na záver si z plastelíny vymodelujeme písmeno M ako motýľ. TEXT: Motýľ kladie vajíčka na listy rastlín. Po 3 – 5 dňoch sa z vajíčka vyliahne húsenica. Húsenička sa živí šťavou z rastlín a listami. Je veľmi hladná – žravá, preto zje obrovské množstvo listov. Keď už je húsenica ...
Sluchové hádanky

Sluchové hádanky

Rozvoj sluchovej pamäti Zmyslom tejto edukačnej úlohy je sluchovo identifikovať a významovo rozlíšiť rovnako, či podobne znejúce slová. Z krabičky si dieťa vyberie svoju obľúbenú kartičku s ilustráciou a dospelý mu zo zadnej strany kartičky prečíta najskôr celú básničku. Následne dieťaťu prečítame iba prvý verš, pričom silou hlasu zdôrazňujeme slová, ktoré sa rýmujú. Napríklad: „Chobotnica v mori pláva, pod útesmi rada spáva.“Po prečítaní veršu vyzveme dieťa, aby samo identifikovalo, zopakovalo slová, ktoré sa rýmujú a zároveň ho požiadame, aby vysvetlilo ich význam (čo znamenajú). Taktiež si môže tieto slová zapisovať a následne sa môže pokúsiť vymyslieť k nim ďalšie rýmy. Takto budeme pokračovať aj pri ostatných veršoch. Daná edukačná úloha rozvíja: sluchovú pamäť, komunikačné schopnosti, schopnosť identifikovať a rozlišovať zvuky, schopnosť vnímať rytmus veršov, schopnosť zreteľne vyslovovať podobne znejúce slová.
Prvé a posledné

Prvé a posledné

Sluchová analýza vety Dieťa si náhodne z krabičky vytiahne kartičku. Dospelý prečíta zo zadnej strany edukačnej kartičky dieťaťu prvú vetu z básničky. Úlohou dieťaťa je povedať/napísať, ktoré slovo v prečítanej vete je prvé a ktoré slovo vo vete je posledné. Takýmto spôsobom dospelý prečíta dieťaťu celú básničku. Zo slov, ktoré bude mať dieťa zapísané v zošite sa následne môže pokúsiť vymyslieť novú vetu. Sluchové vnímanie je neoddeliteľnou súčasťou porozumenia reči a významu slov. Sluchové vnímanie je taktiež súčasťou komunikácie a podieľa sa na rozvoji myslenia. Ide o schopnosť vnímať – rozlišovať jednotlivé zvuky, hlásky, slabiky, slová, intonáciu, rytmus a zapamätať si ich obsah, pričom ho následne dieťa vie aplikovať do vlastného prejavu. Tréning sluchového vnímania je nápomocný v procese výučby čítania a písania.
Bez slov

Bez slov

Nielen slovami a ilustráciami sa dá vyjadriť myšlienka. Úlohou dieťaťa pri tejto edukačnej úlohe je stvárniť dej básničky, ktorý sa nachádza na zadnej strane edukačnej kartičky. Dospelý prečíta básničku dieťaťu a úlohou dieťaťa je zobrazovať gestami všetko čo počuje. Dieťa stvárňuje básničku bez slov pomocou mimiky a gestikulačných pohybov, pričom môže použiť aj prvky tanca. Variant tejto edukačnej úlohy môže byť taký, že sa realizuje bez zásahu dospelej osoby, t.j. jedno dieťa číta básničku a druhé dieťa stvárňuje obsah a význam slov, ktorý mu bol prečítaný v básničke.Edukačná úloha je zameraná na rozvoj: neverbálneho prejavu, tvorivosti a obrazotvornosti, pohotových reakcií, koncentrácie, schopnosti porozumenia obsahu a významu slov.
Zdrobneniny

Zdrobneniny

Hra so slovami Z krabičky vyberieme ľubovoľné kartičky. Úlohou dieťaťa je povedať/napísať zdrobneninu k ilustrácii, ktorá sa nachádza na kartičke: napr. motýľ – motýlik (anjel – anjelik, cibuľa – cibuľka, jahoda – jahôdka, chobotnica – chobotnička, atď.).Podporná otázka pre dieťa: „Ako voláme motýľa, ktorý je maličký?“ Podporná grafomotorická aktivita: Dieťa na výkres nakreslí veľkého motýľa a malého motýlika, pričom pod obrázky napíše ich pomenovanie (motýľ – motýlik).Táto edukačná úloha rozvíja aktívnu slovnú zásobu dieťaťa a dieťa sa zároveň učí si uvedomovať, že jedno slovo môže mať aj viacero tvarov.
Uhádni hmatom

Uhádni hmatom

Tréning jemnej motoriky Pripravíme si pre dieťa rôzne veci, predmety + krabičku s edukačnými kartičkami a vložíme to do košíka, látkového vrecka alebo krabice (napr. zošit, papier, knižku, loptičku, kocky , farbičky, gumu, jablko, atď. + krabičku s edukačnými kartičkami) – predmety nesmú byť ostré, aby neprišlo k poraneniu.Úlohou dieťaťa je hmatom určiť a rozoznať o aký predmet ide. Úlohu vykonávame tak, že dieťaťu zaviažeme šatkou oči a ono si z košíka vyberá rôzne predmety a podľa hmatu sa snaží určiť o aký predmet ide. Pokiaľ je to pre dieťa náročné, je vhodné mu predtým predmety ukázať, umožniť mu, aby si ich vzalo do ruky, pomenovalo ich a až potom začneme realizovať túto edukačnú úlohu .Daná edukačná úloha prispieva k rozvoju hmatového vnímania, ktoré súvisí s rozvojom jemnej motoriky a grafomotoriky. Tú školáci potrebujú predovšetkým pri nácviku písania.
Kde je?

Kde je?

Zamerané na priestorové vnímanie Táto edukačná úloha precvičuje priestorové vnímanie a orientáciu v priestore. Zároveň slúži k precvičovaniu predložiek a slovných druhov, ktoré označujú umiestnenie predmetu v priestore (vľavo, vpravo, na, nad, pod, v, vedľa, pri, za, pred, vpredu, vzadu, hneď pred, hneď za,…).Z krabičky si dieťa vyberie kartičku so svojou obľúbenou ilustráciou. Dospelý túto kartičku umiestni do priestoru, ale tak aby ju dieťa videlo a opýta sa: „Kde je tvoja obľúbená kartička?“ Dieťa odpovedá: „Kartička je na parapete, na stoličke, pod stolom, vedľa čítanky, v krabici, pri tabuli, atď.“Rolu si môžeme s dieťaťom vymeniť. Dieťa schová kartičku a dospelý opisuje, kde sa kartička nachádza. Dospelý môže odpovedať úmyselne nesprávne a sleduje či ho dieťa opraví. Variant tejto edukačnej úlohy môže byť taký, že si deti navzájom kartičku umiestňujú do priestoru, t.j. jedno dieťa kartičku umiestňuje do priestoru a ďalšie dieťa opisuje, kde sa kartička ...
Kto ďalej  zájde?

Kto ďalej zájde?

Sla-bi-ko-vé preteky Spoločne sa postavme s dieťaťom na určenú pomyselnú štartovaciu čiaru. Z krabičky si náhodne vyťahujeme po jednej kartičke a začneme sa posúvať vpred (krokovať) na základe jej počtu slabík. Napr.: M ako Motýľ = 2 slabiky = 2 kroky. Kartičky si ťaháme dovtedy pokiaľ sa nám neminú. Vyhráva ten, kto ďalej zájde. Takto si môžu dať deti medzi sebou navzájom „slabikové preteky“.Slabika sa vyslovuje na jedno otvorenie úst. Podľa toho, koľkokrát pri vyslovení slova pohnete bradou, sánkou = počet slabík v slove. Pri určovaní počtu slabík v slove si dieťa môže pomáhať rytmickým sprievodom, tlieskaním, klopkaním, bubnovaním, dupaním, skákaním,…Zároveň môžeme využiť popisovateľný povrch kartičiek a ku každej ilustrácii dieťa nakreslí toľko bodiek, koľko má dané slovo/ilustrácia slabík. Alebo môže samotné slovo na zadnej strane kartičky rozdeliť na slabiky čiarkami, prípadne oblúčikmi určiť počet slabík v slove.Daná edukačná úloha podporuje: vnímanie slabík, ...
Doplňovačka

Doplňovačka

Sluchové vnímanie Táto edukačná úloha je zameraná na schopnosť uvedomovať si zvuky, narábať s nimi a identifikovať ich poradie v slove.Pred dieťa položíme niekoľko kartičiek (dve, tri, štyri, päť – čím viac, tým väčšia náročnosť). Povieme prvú slabiku slova z jednej kartičky, ktorá je položená pred dieťaťom (napr. MO) . Úlohou dieťaťa je správne doplniť zvyšok slova (…TÝĽ) a danú kartičku so správnou ilustráciou zodvihnúť (M ako Motýľ).Daná edukačná úloha rozvíja: sluchové vnímanie, schopnosť uvedomiť si hláskovú a slabikovú štruktúru slova, komunikačné schopnosti, …
Odkvitnutá púpava

Odkvitnutá púpava

Pozorovanie prírody Vyberieme z krabičky kartičku s písmenom P ako Púpava. Dieťa sa s ňou oboznámi:1.vizuálne s ilustráciou púpavy,2. prečítame si básničku z druhej strany kartičky. Dieťa má stále pred sebou kartičku s púpavou, pričom sa začneme rozprávať o púpave… “Keď púpava odkvitne po krajine lieta púpavové páperie – malé padáčiky. Tie malé padáčiky sú semienka púpavy. Vietor ich roznáša sem a tam po krajine. Keď malý padáčik -semienko dopadne na zem, tak na tom mieste z neho vyrastie neskôr nová púpava.“Podporné otázky: Vedia sa semienka premiestňovať po krajine? Kto roznáša semienka po krajine? Čo vyrastie z malého padáčika – semienka, keď dopadne na zem?Externá aktivita: Na najbližšej prechádzke sa deti môžu zahrať na vetrík. Deti vyhľadajú na lúke odkvitnutú púpavu… fúkajú do nej a rozsievajú semienka.Daná edukačná úloha je zameraná na uvedomenie si životného cyklu rastlín, konkrétne na rozmnožovanie rastlín.
Nájdi rozdiel

Nájdi rozdiel

Rozlišovanie detailov Z krabičky vyberieme kartičku (napr. U ako Uhorka). Obrázok uhorky nakreslíme niekoľkokrát na výkres. Pričom iba prvá kresba bude úplná, pri ostatných kresbách úmyselne vynechávame detaily (napr. nenakreslíme oko, obočie, úsmev alebo ruku uhorky atď.). Takto si môžu aj deti navzájom medzi sebou pripraviť pre toho druhého výkres s kresbami a ten druhý bude hľadať rozdiely. Úlohou dieťaťa je vyhľadať a pomenovať, čím sa líši prvý nakreslený obrázok od tých ostatných na výkrese . Obrázky si môže dieťa potom vyfarbiť a dokresliť chýbajúce detaily.Táto edukačná úloha je zameraná na rozvoj zrakovej diferenciácie. Je to schopnosť rozoznávať jednotlivé prvky a ich detaily. Táto schopnosť je potrebná pri rozlišovaní číslic a písmen, aby nedochádzalo k ich zámene (napr. T-L, 6-9).