Edukačné úlohy
s pomôckami TROCHA INAK
Edukačné úlohy patria medzi aktivizujúce vyučovacie metódy a súčasne slúžia na fixáciu preberaného učiva. Cieľom týchto edukačných úloh je stimulovať zvedavosť dieťaťa a vyvolávať v ňom záujem po informáciách. Edukačné úlohy napomáhajú zdokonaľovať zmyslové vnímanie, vizuomotoriku, grafomotoriku, rozvoj reči, jazyka a komunikácie alebo matematické schopnosti.
Pri realizácii nasledovných edukačných úloh dochádza pomocou vizuálnej techniky učenia k efektívnemu podvedomému vnímaniu tvarov písmen alebo číslic, ktoré sa nachádzajú na edukačných kartičkách a v prípade číslic sa zároveň aktivuje schopnosť dieťaťa rozlišovať kvantitatívnu hodnotu čísel.
Správne miesto
S dieťaťom spoločne premiešame edukačné kartičky s číslami od 0 do 10, aby došlo k rozhádzaniu čísel mimo poradia číselného radu. Následne edukačné kartičky uložíme na stôl v tom poradí, ako sa premiešali. Úlohou dieťaťa je určiť, ktoré čísla sú na správnom mieste zoradené podľa veľkosti (vzostupne alebo zostupne) a ktoré nie. Daná edukačná úloha…
Väčšie číslo
Táto edukačná úloha je vhodná pre dvojicu detí. Pre každé dieťa pripravíme vrecko alebo škatuľu s edukačnými kartičkami (od 0 do 10). Úlohou obidvoch hráčov je so zatvorenými očami vytiahnuť jednu z kariet protihráča. Vyhrá ten, kto si vytiahne väčšie číslo. Cieľom edukačnej úlohy je rozvíjanie predstavy početnosti a kvantitatívnych vnemov dieťaťa.
Štvorcová sieť
Pred dieťa položíme štvorčekový papier a následne si zo škatuľky náhodne vyťahuje po jednej edukačnej kartičke s číslom. Úlohou dieťaťa je vyfarbiť v štvorcovej sieti toľko štvorcov, koľko určuje číslo uvedené na edukačnej kartičke. V prípade, že dieťa potrebuje pomôcť s určením kvantitatívnej hodnoty čísla, môžeme mu ponúknuť básničku, ktorá sa nachádza na zadnej strane…
Orientácia v číselnom rade
Pre dieťa pripravíme kôpku edukačných kartičiek s číslami od 0 do 10, takú istú kôpku si pred seba pripraví aj dospelý. Následne dospelý ukáže dieťaťu edukačnú kartičku s ľubovoľným číslom od 0 do 10. Úlohou dieťaťa je ukázať zo svojej kôpky edukačnú kartičku s číslom, ktoré je v číselnom rade hneď pred (alebo hneď za)…
Väčšie a menšie
Pre dieťa pripravíme kôpku edukačných kartičiek s číslami od 0 do 10, takú istú kôpku si pred seba pripraví aj dospelý. Následne dospelý ukáže dieťaťu edukačnú kartičku s ľubovoľným číslom od 0 do 10 a úlohou dieťaťa je ukázať zo svojej kôpky edukačnú kartičku s číslom, ktoré je väčšie, ako je číslo na demonštračnej edukačnej…
Červené bodky
Dieťa má pred sebou položené dve edukačné kartičky napríklad s číslom 3 (kyslička) a s číslom 6 (včela). Dospelý kladie dieťaťu otázky: „Koľko je na kartičke s kysličkou červených bodiek? Koľko je na kartičke so včelou červených bodiek?“ Úlohou dieťaťa je vizuálne porovnať počet bodiek na jednotlivých kartičkách a určiť, kde je viac bodiek. Zámerom…
Uhádni číslo
Pred dieťa položíme edukačnú kartičku, ktorá bude prikrytá výkresom tak, aby dieťa nevedelo, o aké číslo ide. Úlohou dieťaťa je uhádnuť, ktoré z čísel od 0 do 10 je na edukačnej kartičke. Spočiatku dáme dieťaťu dva-tri pokusy a môže priamo hádať. Dospelý odpovedá iba slovami áno alebo nie. Napríklad: Dieťa: „Je to číslo tri?“ Dospelý:…
Utvor dvojice
Pred dieťa položíme dve ľubovoľné edukačné kartičky, napríklad s číslom štyri a s číslom šesť. Dieťa nakreslí na papier ku každej edukačnej kartičke množinu s takým počtom prvkov, ktorá zodpovedá číslu uvedenému na edukačnej kartičke. Napríklad k číslu štyri nakreslí množinu so štyrmi kruhmi a k číslu šesť nakreslí množinu so šiestimi hviezdičkami. V prípade,…
Čo je viac?
Pred dieťa vyložíme edukačné kartičky s číslami od 0 po 10. Dieťa nakreslí na papier ku každej edukačnej kartičke množinu s takým počtom prvkov, ktorá zodpovedá číslu uvedenému na edukačnej kartičke. Napríklad k číslu jedna nakreslí množinu s jednou hviezdičkou, k číslu dva nakreslí množinu s dvoma hviezdičkami, k číslu tri nakreslí množinu s troma…
Porovnaj
Zo škatuľky vyberieme edukačné kartičky s číslom 6 (včela) a s číslom 8 (pavúk). Položíme ich pred dieťa (vľavo včelu a vpravo pavúka) a dieťaťu dáme otázku: „Koľko nôh má včela? Koľko nôh má pavúk?“ Dieťa následne na papier, ktorý bude umiestnený pod edukačnými kartičkami, nakreslí toľko čiarok pod včelu, koľko má včela nôh, a…
Číslovkový diktát
Pred dieťa položíme napríklad edukačnú kartičku s číslom 8 (pavúk). Úlohou dieťaťa je na papier nakresliť toľko kruhov (štvorcov, obdĺžnikov,...), koľko má pavúk nôh. Následne dieťa vyfarbí kruhy (štvorce, obdĺžniky,...) podľa zadania - diktátu dospelého. Napríklad: prvý kruh vyfarbi na modro, štvrtý kruh vyfarbi na zeleno a priaty kruh vyfarbi na žlto. Daná edukačná úloha…
Predmety v miestnosti
Dospelý ukáže dieťaťu edukačnú kartičku s číslom a úlohou dieťaťa je určiť množinu predmetov v miestnosti s počtom prvkov, ktorý je udaný na edukačnej kartičke. Napríklad: Dieťaťu ukážeme edukačnú kartičku s číslom štyri a dieťa určí množinu (štyri stoličky za stolom). Alebo pri edukačnej kartičke s číslom 2 (dve okná v miestnosti), pri edukačnej kartičke…
Rozprávkový hlavolam
Vypočuj si rozprávkový hlavom a vyrieš záhadu. Odpoveď nájdeš v edukačných kartičkách abeceda TROCHA INAK. „Bol krásny slnečný deň. Hlasný spev vtákov a hrejivé lúče slnka ohlasovali čoskorý príchod jari. Skupinka detí sa hrala na lúke, keď zrazu popri naháňačke našli na zemi zvláštnu kôpku vecí. V tej kôpke vecí bol hrniec, uhlíky, mrkva a…
Čo sa zmenilo?
Tréning koncentrácie.Na stôl položíme 4-5 kartičiek. Spoločne ich s dieťaťom spočítame. Potom si dieťa kartičky prezrie, oboznámi sa s nimi a pomenuje ilustrácie/písmenká na nich. Následne sa otočí chrbtom k stolu. Zatiaľ zmeníme poradie kartičiek. Potom sa dieťaťa opýtame :"Čo sa zmenilo?" Dieťa odpovie a opíše aké zmeny nastali. Napríklad: anjel bol prvý a cibuľa…
Na čo myslím?
Na stôl vyberieme 3-4 kartičky. Začneme slovne opisovať jednu z kartičiek napríklad: „Rastie v zemi, je štipľavá, slzia z nej oči, je plná vitamínov,…“ Potom dieťaťu povieme: „Uhádni na čo myslím?“ Keď dieťa správne odpovie, následne ukáže na danú kartičku s ilustráciou a pomenuje ju napríklad: C ako Cibuľa. Úlohy si s dieťaťom môžeme zameniť…
Vymysli a nakresli príbeh
Rozvoj predstavivostiDieťa si náhodne vyberie tri kartičky z krabičky. Následne sa oboznámi s obrázkami na kartičkách. Na základe obrázkov na kartičkách si vymyslí príbeh, ktorý najskôr prerozpráva a následne nakreslí.Daná edukačná úloha prehlbuje slovnú zásobu, podporuje plynulosť reči, stimuluje schopnosť vyjadrovať sa a rozvíjať myšlienky, rozvíja predstavivosť a fantáziu.
Snehuliakove pocity
Obrazotvornosť a imaginácieDieťa si zoberie kartičku so snehuliakom. Zatvorí oči a predstaví si, že je snehuliak, ktorý stojí na lúke a vonku začína byť teplo. Úlohou dieťaťa je opísať a nakresliť svoje pocity.Edukačná úloha je zameraná na: tvorivé vnímanie, rozvoj fantázie, obrazotvornosť, imagináciu.
Skupina pojmov
Logický úsudok a zrakové vnímanieZ krabičky vyberieme kartičky, na ktorých sú nakreslené zvieratá (chobotnica, motýľ, opica, zebra) + jednu kartičku na ktorej nie je zviera (napr. lampáš). Spolu s dieťaťom najskôr pomenujeme, čo je nakreslené na kartičkách. Následnou úlohou dieťaťa je vybrať tú kartičku, ktorá logicky nepatrí do skupiny obrázkov. Dieťa môže doplniť ďalšie slová…
Schovávačka TROCHA INAK
Motorika a koordinácia oboch rúkĽubovoľné kartičky obmotáme stuhou alebo špagátom. Úlohou dieťaťa je zistiť a následne pomenovať/ napísať do zošita aké písmenko/obrázok je „schovaný “ pod stuhou. Deti si môžu dať navzájom medzi sebou preteky, kto skôr odmotá stuhu a zistí aké písmenko je na kartičke.Daná úloha rozvíja: jemnú motoriku, schopnosť vykonávať presné pohyby, koordináciu…
ČO SOM SCHOVAL/LA?
Pozornosť a pamäťNa stôl položíme 4 -5 kartičiek. Dieťa si ich prezrie a každú ilustráciu/písmeno na kartičke pomenuje. Potom sa dieťa otočí chrbtom a my zatiaľ jednu kartičku schováme. Následne sa dieťaťa opýtame: „Povedz, čo som schoval/la?“Edukačná úloha rozvíja: pozornosť a pamäť, koncentráciu, schopnosť sústrediť sa, slovnú zásobu.
Robot
SlabikovanieDospelý je robot, ktorý nevie súvisle rozprávať, takže jednotlivé slová z kartičiek rozkladá na slabiky napríklad: „ci-bu-ľa“ – dopomáhame si rytmickým sprievodom (tlieskanie, klopkanie, poskakovanie atď. …). Dieťa je tlmočník a slovo zloží: „cibuľa“. Úlohy je vhodné striedať a súčasne striedať aj ich poradie. Najskôr rozpráva robot, potom tlmočník. Po určitej chvíľke rozpráva prvý tlmočník…
Písmenkový budíček
Rozlišovanie hlásokNajskôr sa s dieťaťom dohodneme, ktoré hlásky ho vždy „zobudia“ (napr. H, L). Vyberieme kartičky s dohodnutými hláskami H, L a položíme ich pred dieťa. Dieťa prečíta hlásky z kartičiek (H ako hrad, L ako lampáš) a „zaspí“. To znamená, že si skloní hlavu, prípadne si ľahne na lavicu.Dospelý začne postupne vyslovovať rôzne slová…
Zmeň slovo
Samohláska ADieťa najskôr oboznámime so samohláskou A. Dáme mu možnosť preskúmať kartičku s písmenkom A: hmatom, možnosť obtiahnuť prštekom tvar písmena, poukážeme na vizuálnu zhodu s obrázkom anjela a taktiež na zvukovú zhodu písmena A so slovom anjel. Následne pozorujeme veci v priestore okolo seba ( napr.: v triede, na školskom dvore, v telocvični, v…
Otázky a odpovede
Rozvoj intelektuZo sady vyberieme ľubovoľné kartičky (napríklad: V ako Vrana, E ako Električka, J ako Jahoda, S ako Snehuliak). Dieťaťu ukážeme obrázok a spoločne ho pomenujeme. Potom mu kladieme jednoduché otázky, ktoré s obrázkom súvisia. Napríklad:“ Prečo vrana lieta? Prečo električka nemá pneumatiky? Prečo jeme jahody vtedy, keď sú červené? Prečo sa snehuliak na jar…
Správne miesto
S dieťaťom spoločne premiešame edukačné kartičky s číslami od 0 do 10, aby došlo k rozhádzaniu čísel mimo poradia číselného radu. Následne edukačné kartičky uložíme na stôl v tom poradí, ako sa premiešali. Úlohou dieťaťa je určiť, ktoré čísla sú na správnom mieste zoradené podľa veľkosti (vzostupne alebo zostupne) a ktoré nie. Daná edukačná úloha…
Väčšie číslo
Táto edukačná úloha je vhodná pre dvojicu detí. Pre každé dieťa pripravíme vrecko alebo škatuľu s edukačnými kartičkami (od 0 do 10). Úlohou obidvoch hráčov je so zatvorenými očami vytiahnuť jednu z kariet protihráča. Vyhrá ten, kto si vytiahne väčšie číslo. Cieľom edukačnej úlohy je rozvíjanie predstavy početnosti a kvantitatívnych vnemov dieťaťa.
Štvorcová sieť
Pred dieťa položíme štvorčekový papier a následne si zo škatuľky náhodne vyťahuje po jednej edukačnej kartičke s číslom. Úlohou dieťaťa je vyfarbiť v štvorcovej sieti toľko štvorcov, koľko určuje číslo uvedené na edukačnej kartičke. V prípade, že dieťa potrebuje pomôcť s určením kvantitatívnej hodnoty čísla, môžeme mu ponúknuť básničku, ktorá sa nachádza na zadnej strane…
Orientácia v číselnom rade
Pre dieťa pripravíme kôpku edukačných kartičiek s číslami od 0 do 10, takú istú kôpku si pred seba pripraví aj dospelý. Následne dospelý ukáže dieťaťu edukačnú kartičku s ľubovoľným číslom od 0 do 10. Úlohou dieťaťa je ukázať zo svojej kôpky edukačnú kartičku s číslom, ktoré je v číselnom rade hneď pred (alebo hneď za)…
Väčšie a menšie
Pre dieťa pripravíme kôpku edukačných kartičiek s číslami od 0 do 10, takú istú kôpku si pred seba pripraví aj dospelý. Následne dospelý ukáže dieťaťu edukačnú kartičku s ľubovoľným číslom od 0 do 10 a úlohou dieťaťa je ukázať zo svojej kôpky edukačnú kartičku s číslom, ktoré je väčšie, ako je číslo na demonštračnej edukačnej…
Červené bodky
Dieťa má pred sebou položené dve edukačné kartičky napríklad s číslom 3 (kyslička) a s číslom 6 (včela). Dospelý kladie dieťaťu otázky: „Koľko je na kartičke s kysličkou červených bodiek? Koľko je na kartičke so včelou červených bodiek?“ Úlohou dieťaťa je vizuálne porovnať počet bodiek na jednotlivých kartičkách a určiť, kde je viac bodiek. Zámerom…
Uhádni číslo
Pred dieťa položíme edukačnú kartičku, ktorá bude prikrytá výkresom tak, aby dieťa nevedelo, o aké číslo ide. Úlohou dieťaťa je uhádnuť, ktoré z čísel od 0 do 10 je na edukačnej kartičke. Spočiatku dáme dieťaťu dva-tri pokusy a môže priamo hádať. Dospelý odpovedá iba slovami áno alebo nie. Napríklad: Dieťa: „Je to číslo tri?“ Dospelý:…
Utvor dvojice
Pred dieťa položíme dve ľubovoľné edukačné kartičky, napríklad s číslom štyri a s číslom šesť. Dieťa nakreslí na papier ku každej edukačnej kartičke množinu s takým počtom prvkov, ktorá zodpovedá číslu uvedenému na edukačnej kartičke. Napríklad k číslu štyri nakreslí množinu so štyrmi kruhmi a k číslu šesť nakreslí množinu so šiestimi hviezdičkami. V prípade,…
Čo je viac?
Pred dieťa vyložíme edukačné kartičky s číslami od 0 po 10. Dieťa nakreslí na papier ku každej edukačnej kartičke množinu s takým počtom prvkov, ktorá zodpovedá číslu uvedenému na edukačnej kartičke. Napríklad k číslu jedna nakreslí množinu s jednou hviezdičkou, k číslu dva nakreslí množinu s dvoma hviezdičkami, k číslu tri nakreslí množinu s troma…
Porovnaj
Zo škatuľky vyberieme edukačné kartičky s číslom 6 (včela) a s číslom 8 (pavúk). Položíme ich pred dieťa (vľavo včelu a vpravo pavúka) a dieťaťu dáme otázku: „Koľko nôh má včela? Koľko nôh má pavúk?“ Dieťa následne na papier, ktorý bude umiestnený pod edukačnými kartičkami, nakreslí toľko čiarok pod včelu, koľko má včela nôh, a…
Číslovkový diktát
Pred dieťa položíme napríklad edukačnú kartičku s číslom 8 (pavúk). Úlohou dieťaťa je na papier nakresliť toľko kruhov (štvorcov, obdĺžnikov,...), koľko má pavúk nôh. Následne dieťa vyfarbí kruhy (štvorce, obdĺžniky,...) podľa zadania - diktátu dospelého. Napríklad: prvý kruh vyfarbi na modro, štvrtý kruh vyfarbi na zeleno a priaty kruh vyfarbi na žlto. Daná edukačná úloha…
Predmety v miestnosti
Dospelý ukáže dieťaťu edukačnú kartičku s číslom a úlohou dieťaťa je určiť množinu predmetov v miestnosti s počtom prvkov, ktorý je udaný na edukačnej kartičke. Napríklad: Dieťaťu ukážeme edukačnú kartičku s číslom štyri a dieťa určí množinu (štyri stoličky za stolom). Alebo pri edukačnej kartičke s číslom 2 (dve okná v miestnosti), pri edukačnej kartičke…